Wiele osób marzy o tym, aby w przyszłości pracować jako modelki lub modele ze względu na możliwość poznania ciekawych ludzi, podróżowania, a także bawienia się własnym stylem i wyglądem – jeszcze więcej osób interesuje się modą w większym stopniu, niż tylko zakupy na wyprzedażach czy zastanawianie się, co założyć rano przed wyjściem do pracy. Są to niezwykle pokrewne i uzależnione od siebie branże – modeling nie istniałby bez mody, a ta z kolei radziłaby sobie znacznie gorzej. Warto więc zastanowić się, jaki jest wpływ mody na świat modelingu, ponieważ już przy pierwszym, pobieżnym zastanowieniu widać na przestrzeni ostatnich lat, jak zmieniała się ta wzajemna relacja. Modelki i modele nie są już tylko od pozowania w różnego rodzaju ubraniach i kostiumach, obecnie pełnią dużo bardziej złożoną i ważniejszą rolę. Jaki jest zatem wpływ mody na świat modelingu? Co jest obecnie najbardziej istotne we wzajemnych zależnościach?
Modelki – celebrytki, trendsetterki, influencerki
Kiedyś, gdy pierwsze pokazy mody stawały się coraz bardziej popularne, a ludzie zaczynali dopiero co interesować się ogólnie pojętą modą i ubraniami pochodzącymi od konkretnych marek, modelki pełniły rolę jedynie „żywego wieszaka” na wszystkie kreacje. Ktoś musiał je po prostu zaprezentować, przejść się w nich i wywołać pozytywne wrażenie oraz odbiór całych kolekcji. W związku z tym przykładano coraz większą wagę do wyglądu modelek. Miały być ładne, atrakcyjne, szczupłe i przede wszystkim dobre w swoim fachu – ich najważniejszym zadaniem było kokietowanie publiczności, zwiększanie zainteresowania, umiejętne poruszanie się po wybiegu w nawet bardzo niewygodnych ubraniach i butach. I taki stan rzeczy trwał przez kilka dekad.
Wpływ mody na świat modelingu uległ jednak zmianie już w latach 90. Modelki zaczęły być rozpoznawane nie tylko z wyglądu, ale także z imienia i nazwiska. Zaczęły coraz odważniej opowiadać o swoich pasjach, poglądach, brały również udział w innych wydarzeniach, niż tylko pokazy mody – grały w filmach, teledyskach, nagrywały płyty czy zakładały własne marki odzieżowe. Spotykały się i publicznie pokazywały z różnymi sławami, co nakręcało zainteresowanie mediów. Dzięki temu w branży modowej nie liczył się już tylko wygląd modelek, ale również ich osobowość, działania oraz to, co miały do powiedzenia. Stały się swego rodzaju celebrytkami.
20
Wyżej opisane zjawisko rozwijało się na przestrzeni następnych lat, aby w obecnych czasach osiągnąć swój punkt kulminacyjny, głównie za sprawą mediów społecznościowych. Teraz jeszcze bardziej niż przedtem modelki pełnią rolę celebrytek, rozwijają się na innych polach niż tylko wybiegi, udzielają wywiadów dziennikarzom, a także często wykorzystują swoją sławę do propagowania ważnych dla siebie kwestii, takich jak ochrona środowiska, praca dzieci, zdrowie. Są trendstetterkami jeśli chodzi nie tylko o ubrania, ale także wystrój wnętrz, kosmetyki, podróżowanie oraz sposób spędzania czasu z przyjaciółmi i rodziną.